Site icon milerpije.pl – wszystko, co musisz wiedzieć o whisky

Wciągająca historia logo Johnnie Walker

.Przy okazji wizyty w Diageo Archives przygotowałem materiał przedstawiający arcyciekawą historię jednego z najsłynniejszych logo na świecie, które przedstawia kroczącego gentlemana. Dzisiaj przed nami historia logo Johnnie Walker!

Historia logo Johnnie Walker

Historia marki Johnnie Walker zaczęła się w 1820 roku kiedy to John „Johnnie” Walker sprzedawał whisky w swoim sklepie spożywczym. Interes ten był naprawdę rodzinny, czego dowodzą fakty iż po śmierci Johna prowadzeniem go zajęli się jego syn, a później wnuk. To właśnie oni sprawili, że ‘Special Old Highland Whisky’, bo tak pierwotnie nazywała się marka, stała się naprawdę popularna.

Już w latach 70 XIX w., na długo przed narodzeniem się sławnego logo pewnie kroczącego getnlemana-dandysa, zastosowano dwa, na owe czasy, bardzo innowacyjnych zabiegi związane z logistyką i marketingiem:

  1. Zastosowano butelki kwadratowe, które pozwoliły na ograniczenie stłuczki oraz zwiększenie pakowności.
  2. Użyto także skośnie naklejonej etykiety (dokładnie pod kątem 24 stopnie), co pozwoliło na użycie dużej czcionki.

Obie te cechy do dzisiaj wyróżniają whisky Johnnie Walker, sprawiając, że jej butelki rozpoznawalne są chyba z kilometra. Sama nazwa Johnnie Walker oraz sławne logo pojawiły się dopiero na początku XX wieku, a dokładniej w roku 1909. Dodam jeszcze, że prezentowana poniżej wiedza jest z pierwszej ręki ponieważ w poznaniu całej historii logo Jasia Wędrowniczka pomogła mi Christine McCafferty, która jest archiwistą marki.

Najstarsza butelka Jasia Wędrowniczka

W DIAGEO Archives znajduje się także najstarasza zachowana butelka whisky Johnnie Walker, która pochodzi z XIX wieku i prawdoodobnie została wywieziona do Azji, a później powróciła na wyspy. Skąd takie informacje? No cóż, w butelce umieszczono najprawdziwszego węża i prawdopodobnie jest to prakyka stosowana właśnie w Azji.

Jak powstało logo z wędrującym gentlemanem?

Na przełomie wieku XIX i XX, butelka whisky była podobna do współczesnej butelki Johnniego, miała już skośne etykiety, które miały różne kolory, ale maszerującego gentlemana nie było na niej widać. Włodarze marki byli jednak gotowi na rebranding i szukali już dla siebie jakiegoś logo organizując konkursy dla rysowników. Niestety odpowiednie propozycje jakoś nie pojawiały się. W końcu strzał w dziesiątkę zaproponował sławny rysownik, Tom Browne, który podczas lunchu z jednym z dyrektorów marki JW narysował gentlemana maszerującego prężnym krokiem na restauracyjnej serwetce. To wystarczyło!

Reklamy Browna

Brown w pierwszej dekadzie XXw. ukazał maszerującego Johnniego Walkera w scenach z życia gentlemanów takich jak gra w krykieta czy wędkarstwo.

 

 

Ilustracje Sir Bernarda Partridge

Niestety w 1910 roku Tom Browne zmarł na raka w wieku zaledwie 39 lat. Jego rolę jako rysownika marki przejął Sir Bernard Partridge, który zainicjował kampanię modową podkreślając dandyzm Jasia Wędrowniczka. Zawsze mówiłem Wam, że whisky nie wymaga elegancji od pijącego, ale ma z nią wiele wspólnego.

Reklamy Leonarda Ravela Hilla

Już w roku 1912 pojawiły się reklamy autorstwa Leonarda Ravela Hilla, które pokazywały Johnniego jako sportowca. Oczy mnie chyba nie mylą, na reklamie wyraźnie widzę napis „Sporting and coutry house suplement”. No cóż dzisiaj suplementy rozumiane są troche inaczej, ale czy lepiej?

Reklamy Leo Cheneya

W czasie pierwszej wojny światowej wizerunkiem Johnniego Walkera zajmował się Leo Cheney, który stawiał na marketing związany z armią i wątkami patriotycznymi.

Po wojnie, ten sam rysownik ukazywał Johnniego jako towarzysza podróży wyższych klas.

Reklamy Zinkeisen

Koniec lat 20 przyniósł dla Jasia Wędrowniczka pierwszą transformację. I to na kilku poziomach. Po pierwsze zaczęła rysować go kobieta, szkocka artystka Doris Zinkeisen, a po drugie ubrania Johnniego po raz pierwszy nabrało koloru i stało się czerwone. Warto zwrócić uwagę, ze Johnnie cały czas chadza w marynarce z jaskółką, co sugeruje przeznaczenie do jazdy konnej które jest formą przejściową pomiędzy długim dwurzędowym surdutem, a jednorzędowym żakietem. Inni gentlemani na obrazku noszą już tradycyjne żakiety jakie rzadko, bo rzadko, ale noszone sa i dzisiaj.

Reklama edukacyjna

Przed drugą wojną światową pojawiły się reklamy, w których Johnnie Walker przejął rolę edukacyjną prezentując informacje dotyczące produkcji whisky pamiętając o tym, że reklama jest dźwignią handlu i oczywiście stawiając blend w korzystnym świetle destylarni whisky słodowej.

Reklama Clivea Uptona

W końcu musiało stać się nieuniknione. W latach 1939 – 1950 Jaś Wędrowniczek zmienił swoją rolę z głównego bohatera reklamy, czy uosobienia whisky, na logo. Po raz pierwszy w historii pojawiał się w reklamach autorstwa CLIVE UPTONa bardziej jako mała ikonka niż główny bohater ilustracji.

Reklama powojenna

Po wojnie Johnnie wrócił jeszcze na chwilę w przepięknej reklamie rysunkowej.

Johnnie usiadł!

Choć reklamy rysunkowe bez wątpienia są urokliwe, krótko później pojawiła się zmiana w koncepcji marketingowej, w której reklamy zaczeły być budowane na fotografii, a nie ilustracji. Koncepcja ta utrzymała się aż do lat 80.Jak widzicie przez lata muszą pojawiać się redefinicje tego samego tematu. W tej reklamie, Johnnie po raz pierwszy usiadł.

Sugerowany sposób spożycia

Ciekawie wyglądały też kiedyś sugerowane sposoby spożycia. Np. Szklanka z ciętego kryształu o pojemności około 200 ml, prawie pełna, ale bez coli… To koncepcja dla graczy z ułańską fantazją.

Tutaj już trochę rozsądniej polane, z lodem lub bez.

Whisky i romantyczne spotkania…

Jednak poniższa historyczna reklama zapada mi w pamięć najbardziej. Siedzi sobie parka, ona piękna bluzka, on koszula bengal stripe, na spinki i bez krawata. No dobra, załóżmy, że zdjął tan krawat. Chociaż w sumie to może jeszcze nie założył bo światło wygląda na samo południe. I w tejże romantycznej scenerii jak na dłoni widzimy 07 w stole. No cóż, niezła randeczka 😀

Reklamy Johna Geary

Jednak w końcu historia logo Johnnie Walker znalazła się w „punkcie zwrotnym”. Otóż w latach 1996-2015 brandingiem marki zajął się JOHN GEARY. Artysta ten, z sobie tylko znanych powodów ZAWRÓCIŁ Johnniego! Wędrowniczek przestał maszerować w lewo i zaczął iść w prawo,. Jak sam autor zauważył w reklamie, ważne, że do przodu. To właśnie ta wersja odświeżonego logo użyta została w słwanej kampanii „Keep Walking”, która obecna była również w Polsce.

Reklamy Garyego Redforda

Obecne logo maszerującego dandysa zaprojektowane zostało przez Garyego Redforda w 2015 roku. Zyskało ono ponownie więcej detali takich jak uśmiech, guziki na koszuli czy marynarce i nieco bardziej muskularną sylwetkę.

Warto dodać, że historia logo Johnnie Walker wciąż biegnie. Nawet ta najnowsza wersja logo doczekała się już reinterpretacji w niedawnej edycji whisky Johnnie Walker Game of Thrones..

Tutaj wkręciła się w temat cała ekipa Miler Spirits i Miler Menswear ponieważ podczas nagrywania odcinka o Johnnie Walker White Walker zrobili dla mnie taką oto przeróbkę 😉

Marketing dla zaawansowanych

Wiecie, że lubię branding alkoholi! Często opowiadam o nim podczas degustacji online i offline. Już jakiś czas temu wspominałem o możliwości przygotowania materiału o ewolucji logo tej marki. Nie wiedziałem wtedy, że nieodległa przyszłość szykuje dla mnie taką niespodziankę. Podczas ostatniej wizyty w Szkocji, przy okazji współpracy z marką The Singleton udało mi się zawitać w DIAGEO Archives. To miejsce, do którego zapraszani są tylko niektórzy. Wszystko dlatego, że przechowywane są tutaj wszystkie butelki i liczne artefakty z przeszłości marek należących do tego koncernu. A to w końcu największy producent alkoholi na świecie. Dzisiaj, specjalnie dla Was, historia logo Johnnie Walker. To najsławniejsze logo w świecie whisky analizowane z najbardziej odpowiedniego miejsca jakie tylko można sobie wyobrazić…

Jeśli nie chcesz przegapić kolejnych odcinków, koniecznie subskrybuj mój kanał na YouTube. Możesz to zrobić, klikając w poniższy przycisk:

Dzięki za poświęcony czas!

Moi Drodzy! Powyższy artykuł o historia logo Johnnie Walker, podobnie z resztą jak poprzedni materiał, w którym przeprowadziłem wywiad z Caroline Martin – członkiem zespołu blenderów marki JW, szczerze mówiąc powstał przypadkiem. Uzyskawszy dostęp do tak rzadkich materiałów w archiwum, pomyślałem, że grzechem byłoby tego artykułu nie napisać. Mam zatem nadzieję, że materiał ten sprawi Wam przyjemność.

Najlepsza ekipa z Polski w DIAGEO Archives 😀

Nie odchodź!

Tymczasem już niedługo wracamy do degustacji kolejnych whisky. Jeśli czujecie niedosyt związany z informacjami o marce Johnnie Walker, możecie zajrzeć do innych materiałów na interesujące tematy. Oto przykłady:

Exit mobile version